Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. tota
13. stela50
14. deathmetalverses
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. tota
13. stela50
14. deathmetalverses
Най-активни
1. sarang
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. mimogarcia
8. samvoin
9. bateico
10. sekirata
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. mimogarcia
8. samvoin
9. bateico
10. sekirata
Постинг
13.06.2010 19:12 -
Аферата Хан Кубрат приключи като детска игра
Темата от архивите: Опорочената Темида
Аферата “Хан Кубрат” като детска игра
Най-големият скандал по време на югоембаргото приключи безславно
Теменужка ИЛИЕВА
За скандалния случай през март 1994 година на контрабанден превоз до сръбското пристанище Прахово по вестниците са изписани хиляди страници. Дори книга се пише за него. Накратко - тогава Комитетът по санкциите при ООН налага забрана на Югославия да получава отвън няколко вида стоки, между които и петролни продукти. Ембаргото е заради войните, които се водят между бившите югорепублики. Известна тайна е, че съседните държави подпомагат сърбите кой как може - българите прекарват бензин в резервоари на леки коли и мотоциклети, румънците опъват маркучи до сръбски кораби или до отсрещния бряг. Но единствено българи организират и осъществяват най-дръзката афера, която за 13 години и съдът не разкри.
В началото на март 1994 г. двама души - Румен Стойков, президент на фирма за пластмасови изделия в Петрич, и Димитър Шутов, негов шофьор и помощник, наемат кораба на държавния тогава драгажен флот във Видин "Хан Кубрат", натоварват го с гориво, взето, но неплатено от "Плама" - Плевен, и потеглят на запад. При Видин корабът е спрян и заради товара си - 5 000 т дизелово гориво, е върнат. Наредено е, вече не се знае от кого, да се върне на пристанището в Сомовит и да разтовари горивото. Корабът наистина се връща, но не разтоварва нищо. Изчаква няколко дни и на 6 срещу 7 март приближава към Видин. Вместо да спре за изходна гранична ревизия, той преминава на засилен ход и продължава движението си към сръбския участък на реката. На палубата ясно се виждат петима въоръжени мъже и членове на екипажа, вързани с ръце назад, които очевидно диктуват на капитана какво да прави. Контролните органи - българските гранични власти и представителите на Комитета по санкциите при ООН, които разполагат с катери, не спират принудително кораба. Мотивът им е опасност от пожар на борда и екологическа катастрофа по реката. Така "Хан Кубрат" стига до сръбското пристанище Прахово и разтоварва горивото. След два - три дни с 22-ма души на борда - екипаж и съпруги, се прибира във Видин.
Случаят е скандален. С него България влиза в световните новини. Обвинена е, че тя единствена от съседите на Югославия не спазва наложените санкции. Оправданието на официалната власт е, че това е криминален случай, който ще се разследва.
И разследване започва. Трупат се 36 тома доказателствен материал, 4 тома експертизи. Двамата обвиняеми са ту арестувани, ту се издирват.
През 2000 г. се стига до съд, но съдебното дирене тръгва тромаво и бавно. Трябва да бъдат разпитани 111 свидетели. Едни се явяват, други ги водят принудително след отлагане на поредица от заседания. Между свидетелите са и бившият вицепремиер Александър Томов, шефът на видинската митница Недялко Йолов, сръбски професор, капитанът на кораба, моряци. През 2003 г. окръжният съд във Видин издава присъди - Румен Стойков и Димитър Шутов да лежат в затвор по 15 години. Защитата им обаче обжалва. И Софийският апелативен съд връща делото за ново разглеждане във Видин.
На 26 януари т. г. председателката на съдийския състав Виолета Сиракова произнесе нови присъди. Тя обяви, че съдът признава двамата обвиняеми за виновни за нелегално излизане и влизане в страната, за въоръжено отвличане на кораба и за контрабанден превоз на 5 000 т гориво. Но от това престъпление е минало много време и процесът е изиграл своята възпитателна роля върху двамата и обществото. Затова им наложи условни присъди: на Стойков - тригодишна, а на Шутов - двегодишна. Изпитателният срок е съответно 4 и 3 години. Двамата ще трябва да платят и глоби от по 200 лв. Най-сериозното им ужилване е горивото, което ще трябва да си платят на "Плама". Неговата цена тогава е била 50 милиона неденоминирани лева, сегашни 50 000 лв. (т. е. по 10 лв./тона!). И с това аферата "Хан Кубрат" свършва. Като детска игра.
В андрешковската философия битува едно правило, че дело се печели с отлагане. В случая то проработи. В началото всички смятаха, че ако се открият виновниците, ще хвърчат глави. Днес малцина се интересуват от това дело. Времето е свършило своето - за превъзпитанието на двамата виновници - едва ли, но за обществото със сигурност. То е забравило за какво става дума. И че някой е взел много пари от контрабандния износ. Съдът обаче не се заинтересува колко е пораснала стойността на това гориво в ембаргова Сърбия, не са издирени дори петимата въоръжени лица, "отвлекли" кораба. Като нищо са могли да бъдат от миманса на екипажа, но и това не стана ясно.
Поуката по-скоро е друга - ако сега някой наложи петролно ембарго близо до нас, тръгвайте с корабите. Малко разтакаване, но целта си заслужава. Също като с аферата "Хан Кубрат". Защитата дори е недоволна. Тя ще обжалва и нищо чудно следващият съд да оневини Стойков и Шутов. Поне горивото да си платят на "Плама", но засега и това не изглежда вероятно.
Материалът е от архива на в-к BG Север
Аферата “Хан Кубрат” като детска игра
Най-големият скандал по време на югоембаргото приключи безславно
Теменужка ИЛИЕВА
За скандалния случай през март 1994 година на контрабанден превоз до сръбското пристанище Прахово по вестниците са изписани хиляди страници. Дори книга се пише за него. Накратко - тогава Комитетът по санкциите при ООН налага забрана на Югославия да получава отвън няколко вида стоки, между които и петролни продукти. Ембаргото е заради войните, които се водят между бившите югорепублики. Известна тайна е, че съседните държави подпомагат сърбите кой как може - българите прекарват бензин в резервоари на леки коли и мотоциклети, румънците опъват маркучи до сръбски кораби или до отсрещния бряг. Но единствено българи организират и осъществяват най-дръзката афера, която за 13 години и съдът не разкри.
В началото на март 1994 г. двама души - Румен Стойков, президент на фирма за пластмасови изделия в Петрич, и Димитър Шутов, негов шофьор и помощник, наемат кораба на държавния тогава драгажен флот във Видин "Хан Кубрат", натоварват го с гориво, взето, но неплатено от "Плама" - Плевен, и потеглят на запад. При Видин корабът е спрян и заради товара си - 5 000 т дизелово гориво, е върнат. Наредено е, вече не се знае от кого, да се върне на пристанището в Сомовит и да разтовари горивото. Корабът наистина се връща, но не разтоварва нищо. Изчаква няколко дни и на 6 срещу 7 март приближава към Видин. Вместо да спре за изходна гранична ревизия, той преминава на засилен ход и продължава движението си към сръбския участък на реката. На палубата ясно се виждат петима въоръжени мъже и членове на екипажа, вързани с ръце назад, които очевидно диктуват на капитана какво да прави. Контролните органи - българските гранични власти и представителите на Комитета по санкциите при ООН, които разполагат с катери, не спират принудително кораба. Мотивът им е опасност от пожар на борда и екологическа катастрофа по реката. Така "Хан Кубрат" стига до сръбското пристанище Прахово и разтоварва горивото. След два - три дни с 22-ма души на борда - екипаж и съпруги, се прибира във Видин.
Случаят е скандален. С него България влиза в световните новини. Обвинена е, че тя единствена от съседите на Югославия не спазва наложените санкции. Оправданието на официалната власт е, че това е криминален случай, който ще се разследва.
И разследване започва. Трупат се 36 тома доказателствен материал, 4 тома експертизи. Двамата обвиняеми са ту арестувани, ту се издирват.
През 2000 г. се стига до съд, но съдебното дирене тръгва тромаво и бавно. Трябва да бъдат разпитани 111 свидетели. Едни се явяват, други ги водят принудително след отлагане на поредица от заседания. Между свидетелите са и бившият вицепремиер Александър Томов, шефът на видинската митница Недялко Йолов, сръбски професор, капитанът на кораба, моряци. През 2003 г. окръжният съд във Видин издава присъди - Румен Стойков и Димитър Шутов да лежат в затвор по 15 години. Защитата им обаче обжалва. И Софийският апелативен съд връща делото за ново разглеждане във Видин.
На 26 януари т. г. председателката на съдийския състав Виолета Сиракова произнесе нови присъди. Тя обяви, че съдът признава двамата обвиняеми за виновни за нелегално излизане и влизане в страната, за въоръжено отвличане на кораба и за контрабанден превоз на 5 000 т гориво. Но от това престъпление е минало много време и процесът е изиграл своята възпитателна роля върху двамата и обществото. Затова им наложи условни присъди: на Стойков - тригодишна, а на Шутов - двегодишна. Изпитателният срок е съответно 4 и 3 години. Двамата ще трябва да платят и глоби от по 200 лв. Най-сериозното им ужилване е горивото, което ще трябва да си платят на "Плама". Неговата цена тогава е била 50 милиона неденоминирани лева, сегашни 50 000 лв. (т. е. по 10 лв./тона!). И с това аферата "Хан Кубрат" свършва. Като детска игра.
В андрешковската философия битува едно правило, че дело се печели с отлагане. В случая то проработи. В началото всички смятаха, че ако се открият виновниците, ще хвърчат глави. Днес малцина се интересуват от това дело. Времето е свършило своето - за превъзпитанието на двамата виновници - едва ли, но за обществото със сигурност. То е забравило за какво става дума. И че някой е взел много пари от контрабандния износ. Съдът обаче не се заинтересува колко е пораснала стойността на това гориво в ембаргова Сърбия, не са издирени дори петимата въоръжени лица, "отвлекли" кораба. Като нищо са могли да бъдат от миманса на екипажа, но и това не стана ясно.
Поуката по-скоро е друга - ако сега някой наложи петролно ембарго близо до нас, тръгвайте с корабите. Малко разтакаване, но целта си заслужава. Също като с аферата "Хан Кубрат". Защитата дори е недоволна. Тя ще обжалва и нищо чудно следващият съд да оневини Стойков и Шутов. Поне горивото да си платят на "Плама", но засега и това не изглежда вероятно.
Материалът е от архива на в-к BG Север
Следващ постинг
Предишен постинг
1.
анонимен -
КОМУНИСТИТЕ СА ОБИГРАНИ ПРЕСТЪ...
13.06.2010 23:51
13.06.2010 23:51
КОМУНИСТИТЕ СА ОБИГРАНИ ПРЕСТЪПНИЦИ.ОБИГРАНИ ПРЕСТЪПНИЦИ С ПАРИ И ВЛАСТ,НАРОДА ЩЕ ДУХА СУПАТА.
цитирай
2.
анонимен -
Оооо приятели,
14.06.2010 17:28
14.06.2010 17:28
Илия Вельов, тогавашният началник на Драгажен флот отдавна е на оня свят. А по Дунава нищо не става без корабособственика. Истината е там някъде...:)
цитирайВашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене