Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.03.2012 11:38 - Галоши, цигари и шапки - начело в рекламите от началото на ХХ в.
Автор: bgsever Категория: Новини   
Прочетен: 3383 Коментари: 0 Гласове:
5

Последна промяна: 26.03.2012 11:50


Галоши, цигари и шапки - начело в рекламите от началото на ХХ в.

 

Креативни обяви и хапливи реплики улавят характера на времето

 

imageСтраницата подготви: Мая ПАСКОВА

"СВИНКСЪ Много интересно!

- Накъде толкова бързо!

- Отивам в обущарския магазин "ПРОГРЕСЪ"срещу музея да ся купя един чифт галоши.

- Защо пък непременно от там?

- Защото само там има най-прясна стока галоши, тазгодишни, марка "СВИНКСЪ" но най-важно, че са по-евтини от всякъде: Мъжки галоши по 190 лева. Дамски галоши по 170 лева.

- Освен галоши знаеш ли, че там се продават най-елегантни здрави мъжки, дамски и детски обувки?

- Хайде за сега довиждане, бързам да си купя галоши "СФИНКСЪ" от "ПРОГРЕСЪ" докато не са се свършили."

 

Тази реклама е от вестник "Плевенска поща", а годината - 1923. Всъщност съвременните реклами, които заливат всичките ни сетива и в крайна сметка ни насочват подсъзнателно да изберем даден продукт или услуга, имат дълбока предистория. При разкопките на Помпей са намерени обяви, в които се съобщава за публични търгове, за игри на гладиатори, за загубени и намерени вещи и др. При разкопките на северноафриканския град Картаген са намерени подобия на днешните производствени и търговски марки и емблеми. Но, както са казали древните: Verba volant, scripta manent - Думите отлитат, написаното остава. Доказателство е една "разходка" по страниците на плевенските вестници от миналия век и то само в каретата за реклами, обявите и щрихираните хроники. И, повярвайте, няма по-добър начин да се пренесете в онова време и дори да си представите с подробности как са изглеждали хората, улиците, какви са били нравите и вълненията на плевенчанина от края на ХIХ и началото на ХХ век. Поразителна е приликата на някои от тях със съвременните си събратя по обещания и целеви групи. Изключваме пълната липса на мобилна връзка, като в повечето случаи името на търговеца е достатъчно, за да ориентира евентуалния купувач, а адресът е описан чрез по-значими обекти в близост. Избрахме на случаен принцип няколко вестника, излизали в периода 1898 - 1924 г. - "Плевенски глас" (1898 г.), "Плевенски известия" (1903 - 1904 г.), "Вестник на рекламата" (1922 - 1924 г.), image"Плевенски общински вестник" (1923 г.) и "Плевенска поща" (1923 - 1924 г.), като само осъвременихме правописа.

Статистически погледнато, най-рекламираните продукти се оказват галошите и цигарите, следвани от шапки и платове, ресторанти и гостилници, часовници и не последно място - културни събития.

"По-трайни и луксозни от англо-шведските галоши "Лъв" нема. 200 и 250 лв. чифта. Те са гарантирана марка, която е известна на цял свят. Намират се за продан при Блажо Маджиев", но пък "Само при магазин "Прага" ще намерите старите руски галоши "Триъгълник". И те са "най-гарантирани в цял свят", също както "Трапец": най-здравите галоши в цял свят само в магазин "Италия".

Малко неразбираемо, но все още интригуващо, звучи призивът от друго каре:"Ново! Ново! Продавам на маса до магазин "Централ" ластачни връзки за обуща, които нямат свободни краища, за да правят чепика груб. Машинка за вдеване на игли, тайнствен пакет, в който като се сложи металическа монета, изчезва безследно и мн. др. дреболии".

Не по-малко важно за модерния гражданин по онова време е и качеството на плата, от който си шие дрехите, както и шапката, с която завършва цялостния си стайлинг, казано по днешному.

Тази реклама спокойно може да се публикува и днес (нито името на магазина, нито неизпълнимото, но затова пък изкушаващо обещание за връщане на пари, имат по-сполучлив аналог): "При английския магазин "Трите ергенчета" за великденския сезон се получи голям избор от истински английски чисти платове за мъжки и дамски костюми. По качество и десени конкурират всички досега внесени вimageБългария. Който докаже, че продаденият от нас европейски плат не е чисто вълнен английски, ще му броим 5 000 лв."

Личи си, че еманципацията предстои и дамите не са били най-надеждния търговец, защото призивите към тях са плахи и неубедителни, но достатъчно привлекателни. "Важно за дами: съобщава се на уважаемите плевенски госпожи и госпожици, че в манифактурния и галантериен магазин "Новий Бон-Марше" пристигнаха голям избор най-елегантни европейски дамски шапки, сламени и копринени за предстоящия летен сезон, готови, гарнирани, при цени най-износни". А за мъжете предложението звучи така: "Панайот Василев срещу Къща музей - магазин с разни галантерийни стоки, голям избор на мъжки горни ризи, нагръдници, якички, шалчета за врат и вратовръзки от разни платове, мъжки шапки - разни качества, платове и цветове, копченца, иглички, карфички, мъжки дреболии, сапуни, парфюми, помади, пудри и много други артикули при цени най-износни".

Тютюнът е следващото нещо, което се рекламира най-скъпо (разбирай на най-челно място и на голямо пространство). И без никаква цензура, камо ли забрана. "Внимание: при Цанко Т. Йотов, будката на общината, ще намерите най-хубави ароматични цигари от различни фабрики с отличен тютюн. Цигарата от последно изобретение!", "Папироси! Папироси! Картел екстра. Първо качество бели кутии, второ качество червени кутии, трето качество "Падишах". Задоволяват вкуса на всеки пушач, моля опитайте още веднаж." И нещо особено полезно, което научаваме от друга реклама: "Цигари без никотин, важно за всеки пушач. Ще намерите в малкото дюкянче до фурната "Централ". Не забравяйте, че влажните цигари са много вредни за организма. Продаваме: без влага, мухъл, най-ароматични цигари от всички видове".

По-скоро необходимост, отколкото аксесоар по това време са часовниците. А рекламите им са оригинални и запомнящи се. "Постигнат рекорд за болни часовници! Набавих си направо от Швейцария струг, фрез-машина и други приспособления, с които с гаранция ще мога да лекувам неизлекуваните досега болни часовници. Набавих си специални дълготрайни пружини за "Омега", "Сигма" и ги лекувам с гаранция. На най-ниска и износна цена".

imageПреди сто години или днес, чревоугодничеството е носило най-голяма печалба на всички търговци. Тук креативността е похвална, стигаща до поетични метафори и рими, които драскат по чувствителните струни на жадуващата наслада душа.

"Болният ще оздравее, старият - подмлади, а младият - наслади. Опитайте напитките на деликатесния магазин "Златна котва" - братя Грасеви, срещу Градския паметник".

"Желаете ли да пиете чисто бито кафе и кристализиран ароматичен чай, елате в кафе "Одеон” до театър "Одеон". Чиста и бърза прислуга". (Това с чистотата и бързината на прислугата явно и тогава е било голям приоритет и главен борител на конкуренцията сред питейните заведения).

Кой казва, че някога, още преди да въведат стандарта "Стара планина", млякото било мляко, а месото месо, щом в обявите обещават, че "всяка сутрин ще намерите чисто прясно и кисело мляко без всякакъв примес и най-вкусна шкембе чорба само в "Старата круша" - срещу Окръжния съд". Заедно с това, собственикът Георги В. Стойков "търси готвач за съдружник, който знае добре да готви" (две в едно). Ако тогава действаше закон за защита от конкуренцията, то сигурно модерната работилница за захарни изделия "Милка" щеше да отнесе глоба или най-малкото да си сложи още една - две букви допълнително в заглавието. Най-известен от героите в рекламните карета, който с месеци не слиза от челните места, е "Йото - царят на виното". От обявите разбираме, че още през 1898 г. в Градската градина има всякога отворен бюфет, а двайсетина години по-късно там се е правил кефир срещу месечно абониране.

А кое е най-вкусното птиче месо - оказва се това от скопени петли, които се превръщат в крехки кокошки. За проба и уверение - при ветеринаря.

Музикални магазини и книжарници, в които се предлагат като великденски подарък събраните съчинения на Иван Вазов в 21 тома за 130 лв., кината със зрелищни продукции от рода на "Робин Худ", също не слизат от страниците за реклама. Като съвременно такси звучи обявата "За знание: съобщавам на Г. Г. почитаемите си клиенти, че новият ми автомобил Фиат, италианска марка, освен курсовете, които прави до градовете Ловеч, Троян и обратно, предприема и други частни такива на километър. Собственик С. Сапунджиев, срещу Градския парк".

imageПродажбите на имоти са предимно поради изселване, но не може да се подмине равнодушно следното обяснение, материализирано в стотици декари за продан: "Поради неблагодарност към мен от страна на сина ми, зетя ми заради които съм се трудел досега и мислех да се трудя докато съм жив, да им оставя добро наследство, обявявам, че продавам всичките си недвижими имоти, състоящи се от къща солидна, дворно място 4 дка с постройки, находящи се в Плевен V и VI квартал, 120 дка ниви, 12 дка лозе, 10 дка салкъмова гора. Желающите купувачи могат да ме намерят всеки ден в дома на брат ми Александър Качармазов и водят преговори. Илия Качармазов".

С претенции са и наемодателите: "Стая голяма хигиенична с електрическо осветление се дава под наем. Предпочитат се две госпожици учителки".

Не липсват разкрасители и лечители на всякакви болежки. "Спомнете си буйните и дълги коси на вашите майки някога. Народната медицина победи косопада и пърхота (още тогава!), Литросис, а тая именно народна билка, която унищожава пърхота, сърбежа, усилва растенето на косата, придавайки й блясък и буйност. Изпитано доказано с много нови примери. Намира се на склад при Борис Иванов". "Превъзходно е едно светло бяло лице без пъпки, луни нито нечистота на кожата. Употребявайте прочие млечния сапун LYS на къщата "Бергман и сие". Парчето 1,50 лв." (рекламата е от 1904 г.).

Не липсват и удари под кръста: "Предупреждение - господа търговци на обработени кожи и др. плевенският обущар Тодор Ралников е фалирал като е променил фирмата на обущарницата си. Предупреждавам ви - пазете се от него. Търговец от провинцията".

И малко клюкарска хроника: "Слушаме, че едно лапацало от Плевен, което мирише и на всичко си било позволило да телеграфира в София, че цанковистите биле си вече оплели конците и други глупости, които само на една диария може да роди главата. Ние съветваме тази персона да си наляга парцалите и да се не бърка в работите, в които не му е мястото, защото ако продължава, скоро ще да намери мястото на бившия си другар, когото скоро отведоха в софийската лудница". ("Плевенски глас", 1898).

Пак там: "В редакцията се получиха няколко анонимни писма, в които ни се съобщава, че госпожата на тукашен от случайните големци във всяко женско събрание не пропущала случай за да не изсипе по адреса на един наш приятел куп нелепости. ... Ние понеже не отдаваме някаква сериозност на женените кудкудякания ще посъветваме буйната госпожа да си гледа по-добре къщната работа отколкото да ходи да дърдори врели некипели ту за тогоз, ту за оногоз".

"Донася ни се че на 14 т. м. помощник кметът С. Гетов бил ходил с един от общинските съветници с общинския файтон до лозето от Американски лози на същия помощник. Ако е истина ние питаме да ни се каже от где се следва защо има общината тоя файтон - да си правят кмета и съветниците му разходки до лозята си, или да служат само когато се отива негде по някоя общинска работа. Макар и да знаем, че няма да получим отговор, ние хроникираме този факт, за да се знае от съгражданите ни". (1904 г.)

Материалът е от новия брой на в- к BG Север 



Гласувай:
5



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bgsever
Категория: Новини
Прочетен: 3481267
Постинги: 710
Коментари: 2533
Гласове: 7847
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930