Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.06.2010 22:10 - Мургави родилки ползват колите на "Спешна помощ" като таксита
Автор: bgsever Категория: Новини   
Прочетен: 3147 Коментари: 2 Гласове:
7


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

ТЕМА


  Фалшивите повиквания

 

Плевен

 

Едно излизане на огнеборците струва на държавата 154 лева

 

Мургави родилки ползват колите на “Спешна помощ” като таксита

 

 

 

 

imageПоля ТОМОВА
Веселина ВАСИЛЕВА

Фалшивите обаждания на тел. 160 не са рядкост. По време на 12-часовото дежурство има и случаи на над 80 обаждания, твърдят дежурните. Най-често те са дело на ученици, решили да се пошегуват с пожарникарите. Телефоните буквално се изчервявали. Чували се най-различни неща - от секс предложения, до псувни, та до "имате ли вода". Най-големият проблем при тези обаждания обаче е задържането на линията, разказват служителите. Има случаи, в които тя е заета по цял час, тъй като дежурните не могат да прекъснат връзката. Обикновено "дразнителите", както ги наричат, се обаждат от празни предплатени карти, тъй като телефоните 160, 150 и 166 са безплатни. Един от начините да се спрат фалшивите обаждания е да се въведе минимална такса за тези телефони, например пет или десет стотинки, смятат служителите. Ако фалшивото обаждане е от телефон на сметка, веднага дежурните могат да потърсят съответните мобилни оператори и да предупредят "шегаджията", че при повторен опит картата му ще бъде анулирана. Не е зле да се помисли обаче и за по-строги санкции, тъй като такъв тип обаждания са един вид телефонен тероризъм, смятат пожарникарите. В Австрия например глобата за подобна "шега" е от 1 500 до 2 000 евро. Дежурните казват, че вече могат да различават обажданията и да разпозват фалшивите - по атмосферната среда, по начина, по който човек говори. Има обаче и случаи, при които колата излиза. 10-минутно излизане на 10 километра с трима пожарникари на специализиран автомобил струва на държавата и данъкоплатеца 153 лв. и 83 стотинки. Проблемът е особено остър, когато в същото време нещо някъде наистина гори.

Средно по едно фалшиво обаждане на денонощие отчитат диспечерите от Центъра за спешна медицинска помощ (ЦСМП) в Плевен. От общо 27 600 изпълнени повиквания за 2006 г. само 421 са лъжливите, съобщи за "BG Север" доктор Милен Тодоров - отговорник филиал Спешна медицинска помощ. 159 от тях са записани като сигнали с неоткрит адрес, а останалите 262 са с неоткрито лице. Като цяло бройката не е голяма, но има моменти, когато дори и едно фалшиво повикване ни е пречило да отреагираме на друг по-сложен и спешен случай, коментира доктор Тодоров. ЦСМП разполага с два реанимационни екипа и три за първа помощ. В координационната централа на повиквания на гражданите отговарят един лекар супервайзор и двама оператори с полувисше медицинско образование. По принцип те вече са свикнали да разпознават истинските от фалшивите обаждания най-вече с многото въпроси, които задават, поясни доктор Тодоров. Освен име и точен адрес, като информация се иска и описание на състоянието на пацинета. Ако въпреки всичко пак имаме съмнения за обаждането, казваме на отстрещната страна: "Затворете, ние ще ви наберем на номера, от който ни звъните". Това е един от начините да се провери редовността на сигнала. Често обаче се случвало в рамките на 10 минути да има 50 обаждания от лице, което само псува и сипе ругатни върху диспечера. В такива случаи сме се обръщали за помощ към полицията, обяснява доктор Тодоров, но от там ни отговарят, че нищо не могат да направят. Тъй като повечето номера, от които се звъни, са на “Мтел”, съветват ни да се обадим до централата и да помолим да спрат телефона, от който звъни терористът. Аз лично съм говорил със софийското ръководство на мобилния оператор, но те не можели да прибегнат до такова действие без да имат разрешение от следовател или в по-добрия случай прокурорско нареждане. Говорил съм и със следователи, които също вдигат ръце и казват, че нищо не могат да направят, каза доктор Тодоров.

Авторите нa фалшивите обаждания са или деца, или роми. Случвало се цигани от селата да лъжат, че става въпрос за много спешен случай, призовават незабавно да се изпрати кола при тях, а се оказвало, че всъщност става въпрос за родилки, на които са им изтекли водите, но няма кой да ги закара до родилното отделение и затова прибягват до този хитър ход. Това за нас също е фалшиво повикване и жалкото тук е, че ако в същия този момент, в който сме използвани от ромите селяни като такси, някой в Плевен умира и няма друг свободен екип, няма да можем да реагираме навреме.

В късните часове на нощта пък се обаждали хора с психични проблеми или маниаци, които искали да ползват служителките за безплатни секс телефонистки.

 

 

ВРАЦА

 

Диспечерите подложени на психически тормоз

 

image

 

Цветана АТАНАСОВА

Между 200 и 300 сигнала за спешни случаи получават дневно на телефон 150 във Враца. "Лично на мен като дежурен лекар ми се е случвало десетки пъти да ходя на фалшиви повиквания. Те са около една трета от обажданията, които диспечерите приемат. Последните две бяха едно обаждане за мъртва жена на спирката в квартал "Нефела" и за умиращ човек на улица "Георги Апостолов" във Враца. Когато отидохме на спирката, нямаше никого, а в къщата, населена с роми, десетина души пиеха и се веселяха. Казаха ни, че болният е на втория етаж. Когато се качихме, на леглото спеше мъртво пиян циганин. Случвало се е да отидем на действителни повиквания, но хората се заключили, не отварят врати, после се сърдят, ние отиваме втори път и т.н. Това изнервя страшно екипа. Като получи няколко лъжливи повиквания, съпроводени с псувни и цинизми, диспечерът се изнервя и на истинското повикване отговаря вече троснато", твърди д-р Айков.

imageВ цялата тази история добре е, че диспечерите, особено с по-дълъг стаж, вече са си изработили интуиция кое от обажданията е лъжливо и кое не. Познават по интонацията, по начина на говорене, и когато имат и най-малкото съмнение, правят насрещна проверка. Въпреки че е само от два месеца диспечер, Клавдия Стоянова също вече има нюх за тях, защото преди това е ходила на повиквания като фелдшер. Обикновено звънят деца или ученици, някога пенсионери и пияни. Искат да си говорят, предлагат срещи. Най-неприятно е когато започнат да ругаят и да обиждат. От 25 - 30 обаждания поне 10 са лъжливи. Това е свързано с напрежение, стрес, нерви. Някога и при насрещната проверка гражданинът потвърждава, че има спешен случай, ругае, че още не сме тръгнали, но когато линейката отиде, на адреса вече няма никого.

Не по-малко травмиращ е проблемът с лъжливите обаждания, недостигът на коли и специалисти и в областна дирекция "Противопожарна и аварийна безопасност" (ПАБ) във Враца. При 1 322 излизания на пожарни коли миналата година, 88 са били лъжливи. Само през първото тримесечие на тази година те са 17 при 516 излизания. Най-вече на телефон 160 се обаждат деца, ученици, също и възрастни, пияни, твърди дежурният диспечер Христо Димитров, човек с дългогодишен стаж в пожарната. Според директора на ПАБ инж. Цветан Цветков това е свързано с неизмерими морални и материални щети. От една страна затруднява служителите в диспечерския пункт, а от друга безсмислено се трошат държавни пари за гориво и амортизации на автомобилите.

 

 

Видин

 

Лекарите искат закон и съд за “шегаджиите”

 

Теменужка ИЛИЕВА

Ще поискам от видинските депутати да внесат проект за Закон за работата на спешната медицинска помощ, сподели директорът на ЦСМП във Видин д-р Светослав Поломски. С него фалшивите повиквания трябва да се приемат за престъпления, за които да се носи наказателна отговорност.

Причина за искането на лекаря са многото фалшиви обаждания. Има дни, при които те достигат 80 - 90% от всички позвънявания в центъра. Понякога се познава, че отсреща стоят деца или подпийнали сътрапезници. На тях просто им прави удоволствие да се шегуват с хората от Бърза помощ. Сигурно наблюдават действията им и се смеят, че са успели да ги излъжат. Друг път се смеят в слушалката, говорят глупости или псуват. Страх ме е, че заради такива можем да пропуснем пациент, който наистина се нуждае от нашата помощ, признава д-р Поломски. Да стане като с лъжливото овчарче.

Центърът е снабден с устройства, които засичат обаждащия се телефонен номер. Въпреки това, лъжливите пациенти не се страхуват. Те звънят дори от мобилните си телефони, чийто номера автоматически се изписват, т. е. те дори не се крият кои са.

За фалшивите повиквания може да се напише роман, смята докторът. Преди време им се обадили по телефона, че при Брегово е станала голяма катастрофа. С включени сирени към граничния град буквално излетели три линейки. Там обаче се оказало, че катастрофа няма. Преди да се обадят на Бърза помощ, лъжците се били обадили и на полицията със същия "сигнал". Така че ходенето до Брегово е нямало как да се предотврати.

Най-много от лъжливите повиквания са от ромския квартал на Видин "Нов път". Наскоро получили такъв сигнал: жена роди на площада, идвайте, бе...

Няколко от фалшивите гласове са били разпознати и заловени. Но нито един не е стигнал до съд, няма и наказани. Писал съм писма до "М-тел" и "Глобул", но ефектът е никакъв, твърди докторът. Предупредили клиентите си да не си играят с телефоните, отнели им номерата и толкоз. Затова е нужен закон, смята д-р Поломски.

 

Материалът е от BG Север



Гласувай:
7
0



1. анонимен - "Последните две бяха едно ...
01.07.2010 19:36
"Последните две бяха едно обаждане за мъртва жена на спирката в квартал "Нефела" и за умиращ човек на улица "Георги Апостолов" във Враца"
"мъртва жена" и "умиращ човек" - браво на журналистката, страхотен изказ!
цитирай
2. анонимен - празни предплатени карти, - e нали ...
01.07.2010 21:16
празни предплатени карти, - e нали от тези карти е говорено.
намираш с кой е говорено и фертиг.
да казва на кой е този номер...
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bgsever
Категория: Новини
Прочетен: 2778002
Постинги: 699
Коментари: 2532
Гласове: 7774
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Ноември, 2018  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930