2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. mt46
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. bojil
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Прочетен: 9285 Коментари: 15 Гласове:
Последна промяна: 19.06.2010 10:53
СОЦИАЛНО
Гении или затъпели малчугани след 2-годишна предучилищна?
Родители определят новия закон за просветата като недомислие
Гении ли ще правим 5-годишните, или малчуганите ще затъпеят от повтаряне на един и същ материал две години? Това като че ли са най-често задаваните въпроси от родители след одобрения от МС проект на Закон за народната просвета. Доброто намерение да се обхванат циганчетата от образователната система по този начин - като предучилищната подготовка започва не на 6, а на 5 г., не е ли малко недомислено, питат се стресирани майки и татковци. Интернет форумите буквално преливат от мнения "за" и "против" нововъведението.
Промените, които влизат в сила от септември т. г., предвиждат петгодишните деца задължително да ходят на предучилищна подготовка. Тя може да се провежда в детските градини или в училищата. Това щяло да доведе до намаляване на процента на отпадналите от училище.
Според промените в закона общините са длъжни да осигурят условия за задължителната подготовка на 5-годишните деца, като за целта ще имат една година гратисен период. Местната власт ще отговаря и за безплатния транспорт на малчуганите, които трябва да пътуват от едно населено място до друго.
Неяснотите по практическото приложение на правителствените мерки обаче са големи. И изпълнението на законовите разпоредби, въпреки задължителността, си остава пожелателно. Едва ли ромите, които до този момент не са пускали детето си на предучилищна "защото няма с какво", ще го направят и сега. Независимо от предвижданите доста по-солени глоби. Минималната санкция досега е била 20 лв., а сега става 200 лв. Предложението е даже таванът на глобата за родители да стане 5 000 лв. След като сега общините не могат да съберат по 20 лв., как ли ще стои въпросът с 5-те хиляди, питат се родители. Според тях отново ще "бъде на прицел" изрядният български родител.
"Аз съм против. Големият ми син беше в предучилищна през есента на 2007 г. Тогава заниманията им бяха почти през целия ден, време за игра имаха рано сутрин и след следобедна закуска. Връщаше се изморен въпреки следобедния сън. Сега на мои приятелки децата в предучилищната пишат, учат се да смятат в учебни тетрадки, докато при моя син всичко беше само на теория и картинки. Защо трябва децата да се натоварват допълнително от 5-годишни? Има си време за всичко. Дете на 7 години е трудно да го накараш да стои мирно на чина в училище, а какво да кажем за тези на пет. Не го разбирам това. Защо не вземат направо от 3-годишни да ги накарат децата да тръгнат на предучилищна, така и така са започнали да смъкват възрастта на обучение. Мисля че трябва да се запази предучилищната от 6 г., но кой пита родителите какво мислят", гневно реагира Марийка Никова.
Децата на 6 години в предучилищната група учат за строежа на думата и как да определят звуковете. Това ли ще изучават и петгодишните, недоумяват майки. По думите на детска учителка, пожелала да остане анонимна, сега изобщо не е ясно по какъв материал ще учат децата на 5 г. Изготвените програми със съответните помагала и учебни тетрадки са само за една година и те обхващат съответната възраст. Според педагожката малчуганите на 5 г. изобщо не трябва да четат, а заниманията по писане не бива да са повече от един час на ден.
В Плевен, за разлика от други големи градове, не е толкова голям проблемът с недостига на места в детските градини. Въпросът обаче съвсем няма да стои по този начин от есента. Според закона съответната община трябва да осигури необходимата база за обучение на 5-годишните - в забавачките или в училищата, които предлагат предучилищна подготовка. Но тук отново се пораждат няколко въпроса. Единият от тях е как едно дете на пет ще стои на чин няколко часа, подобно на батковците и каките от горните класове. От друга страна родителите, чиито деца не са били приети в детска градина, ще се опитат да компенсират с избора на реномирано школо. Когато детето им стане първи клас, то трябва да бъде записано в същото учебно заведение, което трябва да приеме и наплива от детските градини. А т. нар. реномирани училища така или иначе вече се задъхват от увеличения приток на първолаци. Дали няма да се получи така, че ходещите редовно на детска градина деца да бъдат "ощетени" откъм добро училище?
Материалът е от архива на BG Север
И сега, без да е задължително посещаването на детска градина, предучилищната подготовка започва още от 3-годишна възраст в детските градини.Да, децата в първа група имат по 24 задължителни ситуации седмично: по български език и литература, математика, природен свят, социален свят,изобразително изкуство, конструктивно-технически и битови дейности,музика, физическа култура и игрова култура.Има съответните програми и помагала за всички възрастови групи.Тези помагала се закупуват от родителите от първа до трета група, защото тези групи не са задължителни, а за подготвителната група се осигуряват безплатно.Сега и за трета група стават безплатни, след като става задължителна.Това е един плюс за децата, които така или иначе посещават детска градина.Не се предвижда промяна в обучението.Нито ще стане по-сложно , нито децата ще са по-натоварени от досега.
Ако има нещо, което е лошо, то е, че няма места в детските градини.Задължителното обхващане, ще препълни още повече групите.Нормативът за една група е от 16 до 22 деца.Сега в проблемните градове децата са по над 30 в група.Независимо, че има стандарти за кубическите метри въздух в помещението и площта, никой не проверява спазват ли се изискванията.Дори за отглеждането на животни има норми и се контролира големината на боксовете им за отглеждане...Но децата живеят в запрашена, шумна, пренаселена обстановка по поне 10 часа дневно.Обучението и възпитанието също страдат от многобройните групи, защото не е в човешките възможности на един педагог да се справи в тези условия.
Надявам се да съм помогнала.
19.06.2010 18:13
А по отношение на образованието на малцинствата трябва да се работи със самите родители, а не да се почва от децата. Ако щете до 9 часа вечерта да държите детето в училище, ако вкъщи няма нито една книга, която да прочете, и никой, който да го насърчава да учи, нищо няма да се постигне.
19.06.2010 18:33
За майките е най-важно да си вземат децата живи и здрави в 5 часа.
19.06.2010 19:01
"Освен това на тази възраст е много важно да изградят правилни навици и да се научат на добри взаимоотношения с възрастните и с останалите деца, а всички тези цели се постигат най-добре, когато с тях се работи индивидуално, от техните родители, а не когато са поставени в една голяма група с много други връстници. Тогава децата започват "сами" да се възпитават, като взаимстват едно от друго модели на поведение, от които имат полза в самия момент. Неслучайно всички родители споделят, че когато тръгнат на градина, децата им научава най-напред цинични думи, дори псувни, и друг вид словесна и несловесна агресия. "
вероятно новия предмет включва методика на преподаването и помага на учителките или да разпространяват или сами да създават примери за цинизми и простотии, тю, язък, че съм завършила отдавна, на ум да не ви дойде да си пратите детето на детска градина от пет, само глупости учим, работим по български език за експресивност и стилистична окраска на речта чрез разширяване на прости изречения с обстоятелствени пояснения за място и действие и така постигаме цветисти псувни, и за секс говорим, и показно правим, защото децата се справят чудесно, пък да не ви разказвам как ги учим да пушат и кръстосват крак върху крак и с елегантно движение да сръбват кафе- "ще ходиш ли на работа" пита дете, другото "дръпва" от цигарата /разбирай молива/ и отговаря "тц, аз съм домакиня"
е , да, ама аз съм учителка
19.06.2010 19:36
19.06.2010 20:28
20.06.2010 01:30
20.06.2010 02:42
20.06.2010 02:46
20.06.2010 03:10
За майките е най-важно да си вземат децата живи и здрави в 5 часа.
--------------------------------------------------------
Детските учителки учат детска психология, методика на обучението, учат как да откликват на нуждите на малкото дете. Тези знания са изключително необходими. Не се разбира добре професията и много се подценява. Една велика педагожка казва, че предучилищната възраст е много по-важна от университетската.
Ако едно дете се постави в подходяща среда, която да стимулира естественото му развитие физически, емоционално, интелектуално и социално, не виждам нищо лошо в ранното му тръгване на училище.
20.06.2010 03:23
----------------------------------------------------------------------------
Чиновете са изключително неподходящи за предучилищна възраст. Обучение може да се провежда и без чинове. Детето трябва да е свободно да се движи из класната стая и да има право да си избира това, с което да се занимава (разбира се под ръководството на възрастен). Това са идеи, които са непознати на българина и не се съвместяват с представата му за обучение, но тези идеи се прилагат повече от сто години на много места по света и дават добри резултати.
20.06.2010 05:45
20.06.2010 07:54