Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.05.2010 10:27 - Днес се очакват присъдите по случая с влакът - убиец
Автор: bgsever Категория: Новини   
Прочетен: 1719 Коментари: 0 Гласове:
2



Как проследихме събитията до сега:

България дълго време ще помни влака убиец

 

image

image

 

Девет души изгоряха като факли, търсят се виновните за трагедията

 

 

Поля ТОМОВА

Трагедията, която разтърси България на 28 февруари, дълго време ще отшумява. Ще се разглеждат версии, ще се търсят виновни. Никой обаче не може да върне живота на деветимата, които изгоряха като факли - било то поради човешка грешка или случайност.

На 28 февруари около 23,40 композицията се запалва и два от вагоните - кушет и спален, изгарят. В тях намират смъртта си и деветте жертви: 19-годишният Стоян Ковачев от Шумен, Валерия Желева (19 г.) от Добрич, Елена Халачева (52 г.) от София, Калчо Енчев (57 г.) от Добрич, Мая Машева, проф. Рашо Рашев, Антоанета Тодорова (21 г.) от Добрич, Галина Иванова (45 г.) от София, 25-годишният Даниел Вичев от Добрич.

 

Ужасът

Влакът София - Кардам наближава гара Червен бряг. В кушет-вагона и спалния вагон повечето от хората спят. Около полунощ нещо се запалва. За минути кушетът е обгърнат в пламъци, след него огънят обхваща и спалния вагон. Паниката е ужасяваща. Сънени хора крещят и тичат. Вратите на кушет-вагона са заключени. Пътниците започват да скачат през прозорците. "Бях заспала. Някой почна да крещи. Като си отворих очите - гледам пушек почна да влиза от вратата, понеже се бяхме заключили и започнахме и ние да крещим и не знаем какво да правим - да отваряме прозореца или вратата. Почнахме да отваряме прозореца, но влезе пушек отвратителен, някакви сажди, парчета, просто два пъти вдишах и дробовете ми се напълниха, направо имах чувството, че съм с единия крак в гроба. Първо избутахме малките момичета от прозореца, то такава паника - всеки бута някого. След това аз видях, че прозорецът сам се затвори и аз вече толкова се бях нагълтала, че с последни сили успях да го отворя и съм припаднала на самия прозорец. Тогава приятелите ми, които вече са били долу, са ми видели ръцете и са ме издърпали и когато си поех въздух, осъзнах, че ще живея". Това са спомените на Полина Костадинова, която е един от оживелите пътници след огнения ад.

Шафнерът на кушет-вагона е успял да дръпне ръчната спирачка. Пламъците обаче вече са ужасяващи. Температурата е достигнала 500 градуса. Вагоните са горели като хартия. Сред купищата въглени и останки са открити зловещи находки - човешки тела и части от тях, обгорели до неузнаваемост. Дни наред не се знаеше дали загиналите са осем или девет. В крайна сметка жертвите се оказаха девет.

 

imageРазпознаването

Съдебните медици заявиха, че разпознаването на жертвите от пожара във влака убиец е най-тежкият им случай досега. Защото загиналите са много и защото телата са обгорени до неузнаваемост. Девет души бяха обявени за изчезнали след трагедията. Девет са и телата или части от тела, които дни наред съдебните лекари разпознаваха. Пет дни близки и роднини идваха в "Съдебна медицина" в Плевен, за да познаят синовете, дъщерите, съпругите си по парче от дънки, колан, чорап, СИМ-карта, телефон. "Изгориха ни децата, изгориха ги. Част от панталона, боксерките, всичко е изгоряло - ръце, глава. Бягало е детенцето ми до заключената врата, заключена е била вратата", мълвеше майката на Стоян Ковачев от Шумен. Някои от близките приеха идентификацията още при показването на вещите. Трудно е да погледнеш тези хора в очите. Болката и ужасът им е огромен. Те няма и да видят загиналите си близки, тъй като гледката е ужасяваща. Някои от тях търсеха изчезналите си роднини дори и след като бе ясно, че са сред жертвите. Като например бащата и приятелите на 25-годишния Даниел Вичев от Добрич, който в неделя трябваше да се ожени. "Нашата агония продължава, не знам, може би докато съм жив, за мен животът вече свърши, става въпрос духом", едва продума башата Васил Вичев.

На 4 март съдебните лекари разпознаха всичките девет жертви. От близките и от загиналите е взет ДНК-материал за анализ, който да потвърди идентификацията.

 

Обвиненията

В своята мъка близките обвиниха за трагедията персонала на влака. Петима от загиналите са намерени до заключената външна врата на кушет-вагона. "Каквото и да е започнало да става, мисля, че кондукторът, който си е жив и до ден днешен, той е трябвало да действа, той не е обходил горящия вагон, не е събудил хората, не е чукал по вратите. Той е трябвало да спре, да отвори вратите и да каже - скачайте, горим", казват роднини на жертвите. Част от тях заявиха, че ще съдят БДЖ. Други от оцелилите при пожара, които бяха настанени в болницата в Червен бряг, пък съобщиха, че пожарната не е имала вода и не е успяла да направи почти нищо. Комисар Емил Маринов обаче каза, че двата автомобила на пожарната в Червен бряг са отишли навреме. Вместимостта им действително е малка. Не е имало откъде да заредят, тъй като е имало авария на близкия водопровод. По-късно са дошли още две пожарни от Плевен и една от Луковит. "Действията на всички институции бяха на ниво, заяви той. Според него жертвите са загинали още преди намесата на пожарната. Това се потвърди и от заключението на съдебните медици, според което деветимата са починали от задушаване.

Разследването

Засега разследването не е стигнало до причините за пожара. Работи се по няколко версии, нито една не е отхвърлена, каза наблюдаващият прокурор Валери Мирчев. "Ние работим по версията както за някакъв умисъл, така и за неумишлени действия на лица, които пътуват във влака, и на не толкова премерени действия от страна на персонала на ж. п. вагона, както за повреда на ел. инсталацията. Всички възможни версии, които бихме могли да си помислим, всички хипотези, които могат да възникнат, ще бъдат разследвани", заяви Мирчев .Делото за пожара във влака убиец е под номер 63. Прокурор Мирчев даде гаранции, че истината за трагедията ще бъде разкрита.

Народопсихологията

Няколко са фактите, които трябва да се кажат за поведението на част от хората при пожара, а и след това. Първо - част от пътниците от останалите вагони вместо да се стремят да помогнат, са снимали с мобилните си телефони пожара. Може би с цел да станат медийни звезди. Второ - част от хората са направили всичко възможно да изнесат багажа и торбите си, но не и да помогнат на останалите. Появиха се и мародери, които искаха да спечелят от трагедията. Така за разпознаването на Калчо Енчев от Добрич дойде жена, която се представи за негова близка. По-късно първият братовчед на загиналия заяви, че за пръв път я вижда и че тя вероятно иска наследството на Калчо, който е сам. Съдебният лекар Йордан Деков и прокурор Валери Мирчев са били подложени на истински телефонен тероризъм. Мобилният и служебният телефон на д-р Деков още първия ден бяха оповестени, за да могат близките да се свържат с него. Наред с тях са се обаждали и хора, които са дишали в слушалката, псували са го, а има и три съобщения от измамници, които го канят да им зареди ваучер.

Героите

В нощта на пожара обаче е имало и истински герои - хора, които са спасявали пътници, дори рискувайки живота си. Това са полицаи, пожарникари, хора, озовали си в близост до адските пламъци, пътници. За тях ще ви разкажем в следващия брой.

Българската държава обяви 5 март за ден на национален траур за жертвите от пожара. Близките им, както и цялото общество обаче искат да знаят кои са причините за трагедията и дали има виновни длъжностни лица. Ако - да, как те ще понесат вината си.

 


Експертизата

 

Силно парно и флакони дезодорант

причинили пожара във влака убиец

 

Не е изключено да бъде повдигнато обвинение във връзка с трагедията

 

imageПоля ТОМОВА

Пожарът във влака София - Кардам, при който загинаха девет души, е причинен от силно завишена температура на отоплителната система и избухнали флакони дезодорант от багаж, поставен върху решетката на парното. Това е становището на дългоочакваната пожаро-техническа експертиза, която беше публично оповестена от окръжната прокуратура в Плевен. Огнището на пожара е решетката на парното в шесто купе на кушет-вагона. Върху нея е имало най-малко три пътнически чанти. Още преди пожара свидетилите са заявили, че температурата във вагона е била около и над 30 градуса. Поставените върху решетката чанти са затруднили топлообмена, високата температура пък е довела до изтичане на смес от флаконите дезодоранти и парфюми от багажа. Точно над чантите са били закачени връхните дрехи на пътниците, които от силната топлина са се разтопили и разтекли. Което е довело до възпламеняване. Това развитие на пожара се доказва както от следствените действия, така и от свидетелските показания и веществените доказателства. Единственото оцеляло доказателство от шесто купе е дреха на един от пътниците. Следите от обгаряния по нея доказват пътя на огъня. След лумването на пламъците пожарът се е разгорял изключително бързо. Причините за това са няколко: скоростта на влака - 94 км в час, лесно горимите материали по конструкцията на вагоните, както и количеството кислород, нахлуващо във вагона след счупването на прозорците.

Наблюдаващият прокурор Валери Мирчев заяви, че не е изключено да се назначи нова техническа експертиза във връзка с отоплителната система на влака. Всички свидетели твърдят, че температурата в купетата е била изключително висока още преди пожара. "Отоплителните тела в купе 6 са с реотани българско производство. При огледа на шкафовете, намиращи се под рамата на вагона, не са констатирани технически неизправности на контакторите, релетата и предпазителите в шкафа за вагонното отопление. Това показва, че електрическата инсталация на отоплението е работила в нормален режим", сочи експертизата.

Според прокуратурата не толкова техническите проблеми, а действията и бездействията на отговорните длъжностни лица са причината, довела до смъртта на толкова хора. Следствието за пожара продължава. Ще бъдат повторно разпитани свидетели от персонала и пътниците. Прокурор Валери Мирчев не изключва възможността за подвигане на обвинение във връзка с трагедията.

 

КОНФЛИКТИ


 

Човешки грешки довели до смъртта на деветимата във влака убиец

 

Обвинителният акт за трагедията по линията София - Кардам вече е в съда

 

imageПоля ТОМОВА

На 28 февруари 2008 г. през нощта жестока трагедия смълча България. Валерия Желева, Елена Халачева, Антоанета Апостолова, Калчо Енев, Рашо Рашев, Даниел Вичев, Стоян Ковачев, Мая Машева и Галина Иванова изгоряха в най-тежкия инцидент в българските железници през последните години. Влакът София - Кардам пламна близо до гара Червен бряг и деветимата намериха смъртта си в пламъците. Година и три месеца след това обвинителният акт за трагедията е внесен в съда. Обвиняемите са трима - шафнерът Георги Георгиев, зам.-директорът на "Експлоатация на спални и специални вагони" Георги Иванов и началник-влака Иванка Костадинова. Те могат да получат наказание от 5 до 15 години затвор. Обвинителният акт е 80 листа. В тях са описани събитията, свидетелските показания, всичките над 30 експертизи. От сухите листове хартия става ясно, че жестоката смърт на девет души е в резултат на човешки грешки, поредица обективни причини и обстоятелства.

Според свидетелски показания в нощта на пожара шафнерът Георги Георгиев е пил алкохол. Направеният по-късно анализ ще покаже минимално количество в кръвта му. Един от свидетелите - Васил Георгиев, посетил през нощта купето на кондуктора на спалния вагон - Валентин Петков. После двамата отишли в служебното купе на обвиняемия шафнер Георги Георгиев. Свидетелят седял с гръб към прозореца, а двамата кондуктори били разположени от двете страни до вратата. Всички си налели по около 100 г алкохол в пластмасови чаши. Започнали да се черпят. След около 30 минути били изпили налетия в чашите алкохол. Тогава се чули викове "Пожар". След трагедията обвиняемият Георгиев неколкократно се обаждал по мобилния си телефон на свидетеля Васил Георгиев с молба да не споменава пред разследващите органи за пиенето на алкохол.

Доказано е, че огънят пламва в 23,20 часа от шесто купе на кушет-вагона, по-точно от електрическото тяло. Част от свидетелите, пътували в това купе, са видели точно какво се случва. "Ж. легнала, но не могла да заспи. В купето било много топло. Чула пукот от осветителното тяло и веднага погледнала нагоре. Видяла, че от лампата излязло голямо огнено кълбо с бледожълт-червен пламък откъм средата на прозореца. От огъня пламнали пердетата и закачените дрехи, появил се дим", се казва в обвинителния акт. Техническата експертиза показва, че огънят е тръгнал именно от луминисцентната лампа на шесто купе на кушет-вагона, която е била с разхлабени клеми.

Не можем да си представим паниката и ужаса на хората, заклещени сред огъня в ламарините на влака. Всички тичали по коридорите, чупели прозорците, откъдето обаче нахлул дим. Вместо да бъдат отворени вратите на вагоните, залостени със щифт, кондукторите се опитвали да открият работещ пожарогасител. Такъв нямало. "...И други пътници са търсели пожарогасители в пътническите вагони. Не намерили. Между кушета и спалния вагон, на баластровата призма свидетелят забелязъл друг пожарогасител. Бил нов, пломбиран. Георгиев скъсал пломбите. Опитал се да го задейства, но се оказало, че пожарогасителят не работи", се посочва още в документа.

Като една от причините за смъртта на деветте жертви е посочено и залостването на вратите. Заповедта е издадена от обвиняемия Георги Иванов. Тази заповед обаче не е съгласувана с дирекция "Безопасност, контрол и вътрешна сигурност на БДЖ", нито с нормативните изисквания за безопасност при превоз на пътници. Огънят обхванал бързо вагоните. Токсичните газове, отделени при пожара, са били смъртоносни на четвъртата минута от разгарянето му. Пожарът се разраснал много бързо заради лесногоримите материали във вагоните, движението на влака, нахлуването на кислород от прозорците. За минути температурата във вагоните е достигнала над 1 000 градуса. От изгорелите газове се образувала токсична смес, която причинява смърт. Паниката в хората и персонала не попречила влакът да спре, за да не се разпространи пожарът и в другите вагони. Никой от персонала обаче не казвал на уплашените хора какво да правят. "Свидетелят ... се придвижвала по коридорите на вагона с шал през устата. Не видяла никое от длъжностните лица, които обслужват влака. Никой не обяснявал на пътниците какво става, какво да правят, откъде да се евакуират", се казва още в обвинителния акт.

Сигналът до противопожарната служба в Червен бряг дошъл от пътник във влака в 23,29 ч. Първият автомобил бил на мястото минута след обаждането. Той обаче не могъл веднага да гаси, тъй като в близост нямало вода, откъдето да се захрани. Преди за започне гасенето на пожара всички пътници били евакуирани от вагоните. По-късно на мястото дошли още противопожарни автомобили, а пожарът е ликвидиран в пет часа сутринта. Никой още не предполага, че в изкривените и опожарени вагони са останките на девет пътници. По-късно те ще бъдат разпознати по това, което е останало от тях, или по вещи, които не са се стопили съвсем в огъня. Оказва се, че част от жертвите са починали от изгарянето, били са живи в огнището на пожара.

Сред причините за жестоката трагедия на 29 февруари 2008 г. е и фактът, че вагоните на влака са едни от най-старите в България. Кушет-вагонът, в който са пътували, е внесен в страната ни от бившата ГДР през 1968 г. До нощта на трагедията са му правени 22 средни и 4 капитални ремонта.

Изградиха паметник на жертвите от влака-убиец край Червен бряг

 

Роднините се тревожат от забавянето на разследването за пожара

 

image

Поля ТОМОВА

Девет месеца след пожара във влака София - Кардам, в който загинаха 9 души, на мястото на трагедията край Червен бряг се издига паметник на жертвите. На 6-метровия мемориал от бял камък са изписани имената на загиналите - Галина Иванова, Елена Халачева, Антоанета Тодорова, Валерия Желева, Стоян Ковачев, проф. Рашо Рашев, Калчо Стефанов, Мая Машева и Даниел Вичев. Автори на паметника са проф. Крум Дамянов и Кирил Христов.

Девет месеца след като загубиха сина си в пламъците, да сложат цветя и да запалят свещ на паметника бяха родителите на Даниел - Дорка и Васил Вичеви. Те не криеха сълзите си и признаха, че животът им е преобърнат завинаги. Според почернените хора паметникът е почит към загиналите девет жертви. И място, където близките да запалят свещ. Трагедията на близките се засилва обаче и от факта, че девет месеца след пожара разследването все още не е приключило. "В предварителното производство, в дознанието е събран много количествен материал и аз очаквам този количествен материал да изведе качество и в края на краищата и ние, и обществеността да разберем - има ли виновни за това, което се случи. Досега моето впечатление е, че кипи безсмислен труд - събира се количествен материал, а няма никакъв резултат", смята бащата на Даниел - Васил Вичев. Той стига дори и до по-крайни оценки за разследването: "Дано имам физическите сили да издържа дотогава, докато бъде внесен обвинителен акт. Отначало бях оптимист, после бях умерен оптимист, сега съм пълен песимист и не виждам някъде до 3000-та година да приключи това дело".

През септември плевенската прокуратура поиска удължаване на разследването с нови четири месеца, което бе уважено от главния прокурор. Прокуратурата в Плевен не остана доволна от пожаро-техническата експертиза. Наблюдаващият прокурор Валери Мирчев възложи нови експертизи на електрическата и отоплителна система на влака, които да изяснят причините за пожара. Нещо повече, плевенската прокуратура наложи информационно затъмнение над разследването, за да не се пречи на неговото протичане. Бащата на Даниел Вичев - Васил, обаче заяви, че според неговата информация и резултатите от вторите експертизи са ясни, както и становищата на вещите лица. Той и другите близки на загиналите очакват до края на годината разследването да приключи. Родителите на Даниел са категорични, че виновни за трагедията, в която загина синът им, има. "Не са само тези, които са били във влака, а и в ръководството на БДЖ - само един от тях да не е на мястото си в този транспортен процес, е възможно да стане такава трагедия", категоричен е Васил Вичев. Той е провел собствено разследване и заяви, че е наясно с причината за пожара и за виновните лица, но отказа да я съобщи. Бащата на трагично загиналия 25-годишен Даниел каза още, че има готов сценарий за документален филм за ужаса на 29.02.2008 г.

Близките на загиналите жертви на влака-убиец ще се съберат на паметника на мястото на инцидента в края на февруари, когато се навършва една година от трагедията.

След трагедиЯта във влака убиец

 

Полицаят Христо Христев:

 

Ако някои не бяха снимали с телефоните

си, можеше да се направи много повече

 

Поля ТОМОВА

В миналия брой ви обещахме, че ще ви срещнем с някои от героите във фаталната нощ на пожара във влака София - Кардам, при който загинаха девет човека. Някои от спасителите са сред мъртвите. По сведения на очевидци до последно двама от загиналите - Елена Халачева и Даниел Вичев, са помагали на хората да избягат от горящия вагон. Сред героите има и полицаи. Един от тях получи инфаркт и бе транспортиран в МВР-болницата в София. Друг от униформените, спасявали хора, е 40-годишният младши контрольор (катаджия) Христо Христев от РПУ - Червен бряг. Във фаталната нощ той бил дежурен с още двама полицаи, когато получили сигнала за пожара около 23,25 часа. Тръгнали към мястото. "Още на средата на пътя подушихме дим. Когато наближихме, пламъците се виждаха", разказва Христо. "Влязох във влака, единият вагон - кушета, нямаше достъп до него, никакъв, можеше да се влезе само в коридора между кушет-вагона и спалния вагон", допълва той. Христо изкарал няколко човека от спалния вагон, когато усетил остра болка в гърдите и слязъл. За него е необяснимо поведението на един от хората, когото спасил. "Между двата вагона, долу под тях, видяхме един господин с бяла тениска. Той беше клекнал под огъня, под вагоните и се оглеждаше. Още не мога да разбера какво търсеше там", разказва полицаят. След като се измъкнал от спалния вагон, Христо помогнал той да се откачи от останалите, после започнал да разбива стъклата от лявата страна. От дясната нито едно стъкло не поддавало, дори когато се опитал да ги счупи с дръжката на пистолета си. Това, което го потресло най-много, е поведението на хората. Вместо да се втурнат да помагат, повечето снимали с телефоните си огнената стихия. "Вместо да снимат, ако бяха счупили по един прозорец, на по един човек да бяха помогнали, вода да бяха донесли по едно шише, трагедията нямаше да бъде толкова голяма", категоричен е полицаят. Сеща се и за друго. Когато тръгнал заедно с кондукторката, за да свали хората от останалите вагони, се натъкнал на следното: "Хората си спяха, необезпокоявани от нищо, даже един господин ми направи скандал, защото искам да го сваля от влака, и ме попита кой ще му възстанови парите от билета", спомня си Христо. Според него само благодарение на действията на пожарникарите не се е стигнало до по-голяма трагедия. "Тревата беше суха и имаше опасност да се запали целият влак. Зад нас бе рафинерия за олио, по-назад - бензиностанция, а всички хора се бяха скупчили", твърди Христев.

Въпреки че поне трима души му дължат живота си, той не се счита за герой. "Не се чувствам герой. Доста хора си останаха вътре, съжалявам, можеше да се направи повече, нали сме катаджии, ние сме помагали на хора, никой досега не е дошъл да ни пита какво сме преживели и колко хора сме спасили от коли. Герой! Какво значи герой?".

 

 

Отхвърлиха версията за взрив

 

Полина ТОНЕВА

Пожарът във влака София - Кардам не е причинен от взрив, съобщи наблюдаващият прокурор Валери Мирчев. Той се позова на единствената готова до момента експертиза, тази на ДОТИ - София. Заключението сочи, че не са открити следи както от взрив, така и от леснозапалими материали или нефтопродукти. Няма и деформация по вагоните, която може да се получи от взривна вълна. Въпреки това обаче разследването не отхвърля версията тероризъм. "Работим по всички версии - умишлени действия, неумишлени такива, всички възможни хипотези се проверяват", каза прокурор Мирчев. Няма и основна версия, добави той.

Разследващите опровергаха твърденията за две огнища на пожара. Експертизата на ДОТИ категорично доказва, че огънят е тръгнал от едно място. Засега не е възможно да се направи следствен експеримент, каза наблюдаващият прокурор. Това е възможно едва след като се изяснят причините и обстоятелствата, които ще позволят повторяемост на ситуацията с пожара, добави той.

Разпитани са вече почти всички хора, пътували във влака, както и персоналът. Някои ще бъдат разпитани повторно. В края на следващата седмица се очакват заключенията по някои от останалите експертизи. Сред тях обаче няма да е пожаро-техническата, която може да посочи причината за огъня, тъй като за нея трябва повече време, обясни прокурор Мирчев. Той напомни, че срокът на разследване е два месеца.

Междувременно трагедията във влака предизвика уволнение в БДЖ. Министър Петър Мутафчиев отстрани шестима шефове, начело с директора на компанията Олег Петков. Сред уволнените са отговорникът по безопасността Иван Лалов и шефове на "Пътнически превози". Самият транспортен министър също е подал оставка, но тя не е била приета от премиера Сергей Станишев.

 


Материалите са от архива на BG север

Очаквайте, по-късно, днес новини от съда!




 Екипът на вестник "BG Север" търси издател или генерален спонсор! За контакти: bg_sever@abv.bg; 0887 200 910 - Иван Дачев



 


 





Тагове:   очакват,


Гласувай:
2



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bgsever
Категория: Новини
Прочетен: 3482730
Постинги: 710
Коментари: 2533
Гласове: 7847
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930