2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. tota
12. getmans1
13. stela50
14. deathmetalverses
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. mimogarcia
8. samvoin
9. bateico
10. sekirata
магическо сглобяване
на парчета биография
Проф. Боян Биолчев е роден на 11 декември 1942 год. в София. Завършил е полска филология в Ягелонския университет в Краков. Работи в Софийския университет "Климент Охридски" от 1969 г., където е последователно асистент, доцент, зам.-ректор, декан на Факултета по славянски филологии и ректор (1999-2003 г.). През ноември 2003 г. е преизбран за втори път на най-високия управленски пост на Алма матер. Автор е на повече от 200 научни публикации и на 15 книги. Литературовед, поет и писател, романите и разказите му са преведени на няколко европейски езика. Написал е множество киносценарии, част от които са награждавани в международни конкурси. По 5 от тях са реализирани игрални филми. Сред най-известните му книги са "Очите плачат различно", "Сатурнов кръг", "Писма от рая", "Сладко нищо", "Зуброва трева".
Хоби са му подводният риболов, ските и пътешествията по света, като на два пъти стигна дори до Антарктида. Женен е за кинорежисьорката Мариана Евстатиева, има дъщеря.
Интервю на
Даниела ДОЧЕВА
- Професор Биолчев, бихте ли споделили интересни моменти около написването на последния си роман "Амазонката на Варое"?
- Интересното е, че го писах много бавно и само в мигове, в които бях убеден, че текстът отговаря на намеренията ми. Щом усащах, че започвам да се правя на духовит, веднага прекъсвах. Защото един исторически роман се пише наистина с много голяма мяра.
- Това чувство с течение на годините ли се изгражда, или човек трябва да го носи?
- Човек трябва да го носи и с течение на годините да го открие в себе си. Нищо не се ражда след раждането. Човек се ражда с определен литературен ген и ако има късмет и инат, ще го развие в себе си.
- Насочена ли е към определена аудитория книгата?
- Не, тя може да бъде четена от всички възрасти и от всички пластове на българския интелект. Книгата е любопитна с това, че се шегува с абсолютно всички национални недостатъци, без да обижда българите.
- Кой смятате, че е най-досадният недостатък на българина?
- Българинът няма досадни недостатъци. Той има очарователни недостатъци, а досадни качества - излишно трудолюбие, ненавременен мързел, съчувственост към хора, които не заслужават, моментна злоба към хора, които заслужават съчувствие...
- На вас отдава ли ви се да погледнете собствената си творба просто като читател, а не като автор?
- Трудно ми е. Аз все пак не мога да се дистанцирам напълно от нея, но дългото писане на романа - тези три години, ми създадоха възможност за обективен поглед към него и знам, че е най-странното, а може би и най-доброто нещо, което съм направил като писател.
- Значи последната ви книга е най-сериозният ви успех?
- В общи линии това, което публикувам, е мой успех, защото ако не го оценявам като успешно, няма да го публикувам. Много съм взискателен. Мисля, че "Амазонката на Варое" може би ще е най-успешната ми книга. Но всеки писател би искал най-успешна да е следващата му книга.
- Кое е различното при написването на един киносценарий? Пише ли ви се за кино?
- Да, аз продължавам да пиша киносценарии. Самият роман "Амазонката на Варое" всъщност се роди от сценарий - преди 20 години бях написал сценарий, който не се реализира в киното. Писането на сценарий е особена писателска техника, особено умение да си пестелив. Това е скокообразен разказ. Там не се разполагаш върху голяма белетристична площ, а трябва в много сгъстен ритъм и с много малко изразни средства да предадеш информация, т. е. да създадеш разказ, който да бъде разбран от зрителя. Мисля, че и там имам вече доста голяма рутина. Докато романът може да бъде написан по хиляди начини, сценарият се подчинява на някои общи закономерности.
- Как насочвате вниманието си към нещо, което превръщате в произведение?
- Ето, последната ми книга е исторически роман. Книгата, която в момента излиза през петък във в. "Стандарт", е от съвременни разкази. Нямам някакви предварителни нагласи към темите - те си идват с живота и от живота. Всичко, което пиша, е квинтесенция на преживяването. Литературата е магическо сглобяване на парчета биография, но в нов порядък, не в този, в който животът ги е поднесъл.
- Къде е съвременната българска литература в европейски и световен мащаб?
- Няма такива мащаби. Има понятие световна литература, има понятие световни писатели. Писатели, които са преведени извън своя език и които получават популярност. В този аспект световната литература представлява нещо като сборен футболен отбор в чест на някой играч. Събират най-добрите от света и правят един отбор. Но те никога не са играли заедно и никога повече няма да играят заедно. Защото в литературата всеки играе сам.
- ...което си има своя чар.
- Не само чар, а това е закономерност на литературата. Тя е най-самотният труд и там никой не може да ти помогне с нищо. Осъден си непрекъснато да доказваш себе си. Понякога тази самота тежи, но няма по-велико удоволствие от последното изречение на произведението.
- Колко близо до живота се намира словесното изкуство?
- Литературата не само е близко до живота, тя самата представлява изкристализирал живот. Една негова имитация, която понякога звучи по-вярно от самия живот.
- И пророчески?
- И това.
- Казвате, че е важно един автор да бъде превеждан, за да бъде световен писател. Радват ли се на широка чуждоезична популярност достатъчно български творци?
- Имаме доста преведени майстори на перото. Мисля, че не стои зле българската литература на фона на световната. Единствените, които не я оценяват, са българските критици. Национален техен спорт е да говорят, че българската литература е от второ качество.
- Защо? Кому е необходимо това отрицание?
- Като говориш така, се извисяваш в позицията на съдник. Винаги съм се чудел на тази мания, която вилнее в критическото мислене, тъй като добрите литературоведи - хората, които познават историята на световната литература, знаят, че критиката е сиамски близнак на литературата. И не може единият близнак да казва на другия, че е некачествен, след като имат общи органи. Това е безкрайно смешно, но така или иначе съществува.
- Смятате ли, че влизането ни в Европейския съюз по някакъв начин ще се отрази на българската литература?
- Някои писатели могат да си въобразят, че нещо зависи от историческата обстановка, в която пишат. Когато се появи един талант, той може да се роди като роб, като свободен човек, може да се роди по време на война, по време на мир - талантът ще намери начин да се изяви, в каквато и обстановка да му се налага да живее. Животът е това, което е безапелационното, което не зависи от нас, но литературата зависи от таланта ни. Следователно какъвто и да е животът, ако талантът съществува, той показва характера си.
- Имате ли наблюдения от какви четива има нужда интелигентният българин и поднасят ли му се те?
- Четива има достатъчно - от всякакъв вид. Една голяма част от българския език в много пространства на словото наподобява чалга, за съжаление. Опошлява се езикът. Езикът всъщност не е само думи. Той представлява начин на мислене и този начин на мислене в голяма част от хората започва да дефектира. Но истински интелигентните и духовни хора винаги са били много малък процент от населението. Иначе те заемат високите етажи на националното пространство и много често дават облика на нацията. И чужденците си казват: "А, колко културна, колко интересна нация!", а всъщност това са малко хора.
- Намерил сте си много красиво кътче, в което да почивате и да творите - с. Резово...
- Там имам бунгало, там завърших последната си книга. Аз съм харпунджия, а това е много добро място за този спорт. Затова се заселих на това място и много си го обичам. Югоизточният покрив на държавата е моята къща. По цяло лято съм там, прескачам и през годината.
- Освен да ловите риба под вода, имате ли друго хоби?
- Зимата карам ски много активно. В общи линии това са страничните занимания, които ми доставят удоволствие и, надявам се, здраве. Отскоро ходя на лов. Стрелям много добре, защото ловният ми инстинкт е силно развит от гмуркането и риболова.
- Просто в друга среда сте го пренесли...
- Да, инстинктът е същият и той е много важен. Това е някакво шесто чувство откъде ще се появи жертвата и то се развива. Важно е и умението да си напълно безшумен, да не правиш резки движения, да не излъчваш трептения на нервност около себе си, които животните веднага усещат, защото имат по-развита сетивност от нас.
- Това да си нащрек помага ли в ежедневието ви?
- Не, в ежедневието това не се пренася, защото там съвсем други закони действат. Не че нямам желание да вдигна харпун срещу някого, но в крайна сметка животът иначе е устроен. После аз не съм агресивен като човек. Нямам злоба или настървеност по отношение на лова. На мен ми е любопитно самото преследване, което е най-старото занимание на мъжете.
- А как преодолявате агресивните хора, с които се срещате?
- Отминавам ги. Много хора се опитват да ме атакуват, но се отказват бързо, защото аз имам железни нерви и никога не съм изпитвал любопитство към разговор с глупаци. А злобният човек е глупав. Умният злобен човек престава да бъде злобен. Или пък го прави еднократно и след това се оттегля. Настоятелният злобар си е чистокръвен глупак.
- Какво е важно да притежава човек, за да заема поста ректор на Алма матер?
- Необходим е цял набор от качества. Добрите управленци са учили много, като са започвали от нулата. Не може да управляваш от капитанския мостик. Трябва да знаеш какво има в трюма. Във всеки един миг да знаеш навсякъде какво се случва и какво би могло да се случи. Това е уморително, но с годините човек се научава да се уморява по-малко.
- А самият Софийски университет "Св. Климент Охридски", не като място, не като сграда, а като понятие какво е за вас?
- Софийският университет, който е единственото българско висше училище, в което съм живял и работил, представлява духовен храм на България, светиня на българския облик. Така съм го възприемал и така ще го напусна.
- Няма ли някакво обезценяване на стойностите през последните години?
- Не, появяват се повече хора, които не ценят стойностите. Но както казах вече, свестните хора на един народ са малко. А никога не ме е интересувало какво мисли глупакът.
- Доколко един първокурсник се повлиява от духовната и културна традиция на Алма матер?
- Младият човек най-напред се интересува от други неща. За един 20-годишен мъж много по-голямо значение има хубавото момиче, отколкото Европейският съюз. Винаги ще е така и в това е целият чар на живота. Аз се ужасявам, ако българските студенти станат много сериозни. Човек трябва да изживее пълноценно всичките си възрасти - по закона на възрастта, а не според някакви имагинерни правила, измислени от духовни скопци.
- Разбирам, че вие нямате проблем да общувате на езика на младите хора?
- Не, абсолютно никакъв. Самият аз не съм остарял и нямам никакво намерение да остарявам. Ще умра млад. Пресечната точка между мен и тях е тази, че аз не съм забравил нищо от това, което ми се е случвало. И не си въобразявам, че това, което ми се случва, е толкова важно за другите, че те трябва непременно да ми свалят шапка. Просто се държа естествено и те го усещат. Бариерата пада и ние сме приятели.
- Значи трябва да има откровеност преди всичко?
- Разбира се. Трябва да има приятелство. А приятелството не търпи неравноправност. 36 години преподавам в университета и всички поколения мои студенти са били интересни млади хора.
- Как ви кара да се чувствате фактът, че много от студентите ви си хващат куфарчетата в един момент и напускат страната, след като в нея са формирали себе си като личности?
- След като ще влизаме в Европейския съюз, трябва окончателно да отпадне представата за чужбина. Всеки е навсякъде и това е съвременният свят. Важно е хората, които работят извън България, да имат желание да се връщат и да чувстват уют от това. Въпросът е не дали някой живее навън. Въпросът е как живее вътре. И уютен дом ли е България в момента. Това трябва да ни занимава най-активно.
Материалът е от архива на BG Север.